Instituttleder
En instututtleder har ansvar for hans eller hennes sektor av en organisasjon. Instituttlederne kan jobbe i et selskap, i en institusjon eller nonprofit. Hver leder for en avdeling kan rapportere til en toppleder, visepresident eller annen toppleder. Instituttledere har ansvar for å sørge for at deres avdeling av organisasjonens helhet er veldrevet og effektiv.
Mens eksakte plikter og ansvar til en instituttleder vil variere avhengig av industrien og bestemt selskap, er det mange vanlige oppgaver yrket deler. Det å lede en hel avdeling av en bedrift eller en organisasjon tar vanligvis år med tilsyns-og ledererfaring. Det er ventet at Instituttledere kan ta avgjørelser og løse problemer. De må bruke sin erfaring til å forutse behovene til den avdelingen de fører tilsyn til.
Planlegging av beste bruk av et tildelte budsjett og overvåking av utgifter er en felles instituttleders plikt. Ganske ofte er det en instituttleder for en avdeling i en stor institusjon eller annen organisasjon som godkjenner utgifter og signerer sjekker for nødvendige forsyninger. Han eller hun må vanligvis holde orden på kvitteringer for alle innkjøp og utgifter for å gi til regnskapsavdelingen til organisasjonen. Det er opp til instuttlederen å sørge for at budsjettet er holdt og kun brukt på hva avdelingen trenger for å fungere effektivt.
Opprette komiteer for å fokusere på bestemte avdelingssaker er en annen vanlig oppgave som forventes av mange instituttledere. En instituttleder forbereder også vanligvis prosjektskisser som han eller hun tildeler lagledere.
Instuttledere for enhver organisasjon må ikke bare holde møter med deres ansatte, men også delta på møter med ledelsen som en toppleder eller visepresident. I disse møtene blir vanligvis alle instituttledere bedt om å delta og informere de andre om forekomster i hver bestemt del av organisasjonen. Toppledelsen kan også tildele spesielle prosjekter til istituttledere, samt informere dem om eventuelle endringer eller nye retningslinjer. Instituttledere er ofte forventet å innlemme nye ideer inn i deres seksjon for å oppnå best mulig utnyttelse av organisasjonens ressurser. For eksempel kan instituttleder for en spesielle behov del av en offentlig skole foreslå til rektor at hans eller hennes studenter bør ha en nytt datamaskinprogram som har vist seg å være effektivt for tilsvarende barn i andre skoler.